Saturday, October 12, 2013

Tafsir Surah Muhammad Ayat 13 -14

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.


Sahabat yang dirahmati Allah,

Firman Allah SWT :

وَكَأَيِّنْ مِنْ قَرْيَةٍ هِيَ أَشَدُّ قُوَّةً مِنْ قَرْيَتِكَ الَّتِي أَخْرَجَتْكَ أَهْلَكْنَاهُمْ فَلَا نَاصِرَ لَهُمْ (13) 

Maksudnya : "Dan betapa banyaknya negeri-negeri yang (penduduknya) lebih kuat dari (penduduk) negerimu (Muhammad) yang telah mengusirmu itu. Kami telah membinasakan mereka; maka tidak ada seorang penolongpun bagi mereka".(Surah Muhammad (47) ayat 13)

Asbabun Nuzul Surah Muhammad ayat 13 :

Ibnu Abbas r.a. menegaskan bahawa ayat ini diturunkan berkenaan dengan Rasulullah yang, ketika hendak berangkat ke Gua Tsur, memandang ke arah Mekah dan berkata, " Engkau adalah negari Allah yang sangat kucintai. Jika bukan kerana pendudukmu yang mengusirku, aku pasti tidak akan meninggalkanmu." (Hadis Riwayat Abu Ya'la. Lihat Ibnu Katsir :5/240 dan Qurthubi : 9/6286)


Dalam ayat ini Allah SWT. memberikan lagi perumpamaan sebagai penghibur hati Rasulullah SAW. yang telah digundahkan oleh sikap dan tindakan orang-orang musyrik Mekah itu. 
Diterangkan bahawa berapa banyaknya negeri-negeri dahulu yang penduduknya lebih kuat badannya, lebih banyak pengetahuannya, lebih mampu membangun negerinya, lebih banyak tentaranya sehingga dapat menaklukkan negeri-negeri sekitar negeri mereka dibandingkan dengan orang-orang musyrik Mekah. Semuanya itu telah dihancurkan oleh Allah SWT dengan berbagai macam malapetaka yang menimpa mereka dan negeri mereka. Dalam menghadapi malapetaka itu mereka tidak mempunyai seorang penolong pun. Semua kekuatan kekuasaan dan tentara yang gagah perkasa itu tidak ada ertinya sedikit pun dalam menghadapi malapetaka itu. 

Orang-orang musyrik Mekah akan mengalami nasib yang demikian pula seandainya mereka tetap mengingkari seruan engkau hai Muhammad. Kerana itu bersabar dan tabahlah menghadapi sikap dan tindakan mereka itu dan Allah SWT pasti menolongmu dan memenangkan hamba-hamb-Nya yang taat kepada-Nya. 

Diriwayatkan oleh Abe bin Hamid dan Abu Ya'la dan Ibnu Abu Hatim dan Ibnu Mardawih dan Ibnu Abbas, bahawa tatkala Nabi Muhammad akan meninggalkan Mekah, sebelum hijrah ke Madinah, beliau menoleh ke belakang melihat negeri Mekah dan berkata: "Engkau (Mekah) adalah negeri Allah yang paling aku cintai dan kalau tidaklah penduduknya yang telah mengusirku, tentu aku tidak akan meninggalkan engkau. maka turunlah ayat ini".

Firman Allah SWT :

أَفَمَنْ كَانَ عَلَى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ كَمَنْ زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ وَاتَّبَعُوا أَهْوَاءَهُمْ (14) 

Maksudnya : "Maka apakah orang-orang yang berpegang pada keterangan yang datang dari Rabbnya sama dengan orang yang (syaitan) menjadikan mereka memandang baik perbuatannya yang buruk itu dan mengikuti hawa nafsunya."(Surah Muhammad (47) ayat 14)

Dalam ayat ini Allah SWT. mengadakan perbandingan antara orang-orang yang beriman dengan orang-orang yang kafir dengan mengatakan, "Apakah sama orang yang mahu berfikir sehingga ia mempunyai pengertian, pemahaman dan keyakinan terhadap agama Allah SWT dan al-Quran yang diturunkan kepada Muhammad dengan orang-orang yang tidak mahu menggunakan fikirannya. sehingga ia tidak percaya bahawa Allah SWT akan memberi pembalasan yang setimpal kepada orang-orang yang mengikut hawa nafsunya dan godaan syaitan? Tentu saja kedua jenis orang itu tidak sama, bahkan mempunyai perbezaan sangat besar. 

Pada ayat yang lain Allah SWT berfirman: 

أَفَمَنْ يَعْلَمُ أَنَّمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ كَمَنْ هُوَ أَعْمَى إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ (19) 

Maksudnya : "Adakah orang yang mengetahui bahawasanya apa yang diturunkan kepadamu dari Tuhan-Mu itu benar sama dengan orang yang buta? Hanyalah orang-orang yang berakal saja yang dapat mengambil pelajaran". (Surah Ar-Ra'd (13) ayat 19) 

Dan firman Allah SWT.: 

لَا يَسْتَوِي أَصْحَابُ النَّارِ وَأَصْحَابُ الْجَنَّةِ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمُ الْفَائِزُونَ (20) 

Maksudnya : "Tiada sama penghuni-penghuni neraka dengan penghuni-penghuni syurga, penghuni-penghuni syurga itulah orang-orang yang beruntung." (Surah Al-Hasyr (59) ayat 20)

Sahabat yang dikasihi,
Berdasarkan dua ayat di atas jelaslah kepada kita semua bahawa perjuangan untuk mengajak manusia untuk beriman kepada Allah SWT dan melaksanakan suruhan Allah SWT dan meninggalkan larangan-Nya perlu kepada kesabaran, kesungguhan dan bertawakal kepada Allah SWT sebagaimana baginda dan para sahabat mengalami dugaan dan ujian yang besar sehingga mereka berhijrah daripada Mekah ke Madinah.

Allah SWT mampu menghancurkan sesiapa saja golongan yang menentang dakwah yang dibawa oleh Nabi SAW sebagaimana hancur dan binasanya umat-umat yang terdahulu. Peringatan ini untuk sesiapa sahaja yang menentang ajaran Islam samada di zaman Nabi SAW atau zaman sekarang akan mendapat balasan dan azab daripada Allah SWT.


Allah SWT menjelaskan bahawa orang yang berpegang teguh di atas jalan kebenaran tidaklah sama dengan orang yang telah digoda oleh syaitan kerana syaitan telah menjadikan orang yang jahil / sesat itu memandang baik perbuatan yang buruk yang telah mereka kerjakan dengan mengikut hawa nafsu. Begitu juga tidak sama orang yang akan menjadi peghuni syurga berbanding dengan orang yang akan menjadi penguni neraka.



No comments: