Tuesday, June 30, 2009

Islam Dagang Dan Cara Mengatasinya


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud : “Islam bermula dagang dan akan kembali dagang. Maka berbahagilah sesiapa yang melaksanakannya semasa dagang”
(Hadis Riwayat Muslim)

Islam sebenarnya bermula di dalam keadaan dagang (ghurbah), suatu yang asing dan tidak di kenali oleh masyarakat. Pendukung-pendukungnya berhadapan dengan berbagai-bagai ujian dan tribulasi dari masyarakat arab jahiliyah yang mempertahankan sistem hidup mereka.

Rasulullah SAW dan sahabat-sahabat baginda yang terpaksa berhijrah dari Mekah ke Madinah untuk mencari keredan Allah SWT. semata-mata untuk menyampai , mengembang dan merialisasikan Islam di dalam wajahnya yang murni sebagai ad-deen.

Firman Allah SWT yang bermaksud : “Orang-orang yang terdahulu yang pertama (memeluk Islam) dari golongan Muhajirin dan Ansar dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, Allah meredai mereka dan mereka meredai Allah. Allah menyediakan bagi mereka syurga yang mengalir di bawahnya anak-anak sungai, kekal mereka di dalamnya buat selama-lamanya. Itulah kemenangan yang besar.” (Surah at-Taubah ayat 100)

Berkat pengorbanan, usaha dan jihad Rasulullah SAW dan sahabat-sahabat baginda yang mulia , Islam telah di terima dan di daulatkan sepenuhnya di Madinah dan telah hilang ghurbahnya.

Selepas generasi awal , datang pula beberapa generasi, kelemahan di kalangan pemimpin Islam mula berlaku. Sehingga kerajaan Islam gugur satu demi satu dan berakhir dengan kejatuhan Khilafah Islamiah (Kerajaan Usmaniah ) di Turki. Serentak dengan itu pengaruh sekularisma yang di taja oleh penjajah Kristian telah menjalar keseluruh negara yang di perintah oleh pemimpin Islam, hingga kini tidak ada lagi yang terkecuali akhirnya Islam menjadi dagang.

Sahabat yang dimuliakan,
Umat Islam hari ini yang memiliki kekuasaan telah mengambil undang-undang dan peraturan hidup yang bukan dari ajaran Islam samaada dari segi muamalat, jenayah, ekonomi dan pendidikan.Berbagai-bagai fahaman dan idealogi bercampur –aduk dengan Islam dan akhirnya perbuatan makruf di pandang mungkar dan yang mungkar di pandang makruf.

Untuk mengembalikan balik Islam di tempatnya yang asal perlu kepada pengorbanan yang berterusan, perlu kembali kepada manhaj tarbiah Rasulullah SAW, iaitu kita mesti kembali mentauhidkan Allah SWT dan membetulkan akidah umat Islam. Membetulkan kefahaman mereka terhadap ajaran Islam dan seterusnya Islam dapat di praktikkan dalam kehidupan seharian.

Terdapat satu hadis yang di riwayatkan oleh Abu Umamah Al-Bahili, daripada Nabi SAW sabdanya yang bermaksud : “Bagaimana kamu jika durhaka perempuan kamu dan buas
(jahat) pemuda-pemuda kamu dan kamu tinggalkan jihad kamu?”

Bertanya sahabat-sahabat : “Sungguh begitukah akan lahir wahai Rasulullah?”

Jawab baginda : “Demi jiwaku dalam genggamanNya, maka lebih dasyat lagi daripada itu akan berlaku.”

“Apakah lebih dasyat daripada itu wahai Rasulullah?”

Jawab baginda : “Bagaimana kamu jika kamu tidak menyeru kepada kebajikan dan tidak mencegah kejahatan?”

Bertanya sahabat-sahabat : “ Begitukah akan lahir wahai Rasulullah?”

Jawab baginda : “ Ya . Demi jiwaku dalam genggamanNya, malahan lebih dasyat daripada itu.”

“Apakah lebih dasyat daripada itu?”

Jawab baginda : “ Bagaimana kamu jika kamu menghitungkan perkara baik itu jahat dan kejahatan itu baik?”

Bertanya sahabat-sahabat : “ Begitukah akan lahir wahai Rasulullah?”

Jawab baginda : “ Ya. Demi jiwaku dalam genggamanNya, malahan lebih dasyat daripada itu akan berlaku.”

Bertanya sahabat-sahabat : “ Apakah yang lebih dasyat daripada itu?”

Jawab baginda : “ Bagaimana kamu jika kamu menyeru kepada kejahatan dan melarang daripada makruf?”

Bertanya sahabat-sahabat : “ Begitukah akan lahir wahai Rasulullah?”

Jawab baginda : “ Ya. Demi jiwaku dalam genggamanNya, malahan lebih dasyat daripada itu akan berlaku.”

Firman Allah SWT yang bermaksud : “Aku bersumpah Aku akan datangkan kepada mereka fitnah hingga menjadi seorang penyantun dalam keadaan terpinga-pinga.”

Sahabat yang dikasihi,
Terdapat 3 perkara yang perlu di laksanakan untuk mengatasi ghurbah (asing) :

1.Memberi kesedaran Islam kepada masyarakat, seperti fahaman Islam yang di fahami oleh Rasulullah SAW  dan sahabat-sahabat baginda iaitu Islam sebagai ad-deen merupakan satu sistem hidup yang lengkap dan sempurna.

Firman Allah SWT yang bermaksud : “Pada hari ini telah Ku sempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku redai Islam itu jadi agama bagimu” (Surah al- Maaidah ayat 3)

2. Melalui proses tarbiah yang betul, bagi melahirkan muslim yang serasi dan komited dengan Islam dan bekerja untuk Islam sepanjang hayat. Memiliki sifat-sifat mahmudah seperti yang berlaku kepada generasi awal yang di proses di madrasah Rasululluh SAW. Menjadi pejuang dan pembela yang ikhlas dan melahirkan kasih sayang sesama saudara muslim.

3.Melaksanakan kerja-kerja jihad yang berterusan. Jihad adalah satu amalan yang tinggi dan mulia di sisi Allah SWT dan amat di tuntut di dalam Islam. Sejarah Islam telah membuktikan bahawa di atas kerja-kerja jihad dan pengorbanan para mujahidin inilah yang menyebabkan Islam tersebar di seluruh dunia. Oleh itu roh dan semangat jihad perlu di tanamkan di dalam jiwa umat Islam supaya mereka merasai bahawa jihad adalah salah satu tuntutan agama , kerana gugur syahid di dalam perjuangan Islam mendapat kedudukan yang tinggi di sisi Allah SAW. di akhirat nanti.

No comments: