Saturday, October 10, 2009

Berjaga-jaga Tipudaya Syaitan dan Nafsu

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
 
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Beruntunglah kerana kamu terpilih berada dijalan ini, iaitu jalan kebaikan dan hidayah, jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah dan mendapat keredaan-Nya.
Allah SWT. telah menjanjikan ganjaran yang besar buatmu.

Sabda Nabi SAW. yang bermaksud : "Nescaya menyebabkan seorang lelaki mendapat petunjuk daripada Allah adalah lebih baik bagimu daripada dunia ini."
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).

Dakwah yang kamu lakukan kerana Allah SWT adalah satu ibadah yang agong, yang kerananya Allah SWT akan mengurnia rahmat dan keredaan-Nya serta memasukkan dirimu kedalam golongan orang-orang yang beruntung. Jika dakwah itu didorong oleh iman yang benar dari dilakukan mengikut adab-adabnya, maka dia telah mendapat dua jaminan :

Pertama, dia tidak akan terpengaruh dengan hasutan nafsu dan kepentingan dunia. Sekiranya hal ini datang untuk memperdayakannya, maka dengan mudah ia akan dapat mengalahkannya.

Kedua, dia akan beroleh ketenangan jiwa, kedamaian hati dan merasa senang melaksanakan tugas-tugas dakwah yang diwajibkan keatasnya, juga ia dapat pemeliharaan Allah SWT daripada segala tipudaya.

Jalan dakwah adalah jalan membawa manusia kepada Allah SWT, sudah tentu syaitan akan menghalangnya dengan pelbagai helah dan tipa daya yang halus. Oleh itu, selalulah menilik dan memerahatikan perjalanan hatimu, adakah kebaikan yang kamu lakukan itu ikhlas kerana Allah SWT atau ada sebab-sebab yang lain.

Berhati-hatilah, sesungguhnya syaitan sangat memberi perhatian kepadamu, ia dan nafsu akan memerangimu dari segala penjuru sehingga kamu tersungkur dari jalan kebaikan ini atau kamu terus tertipu dengan kebaikan yang kamu lakukan.
Berkata ahli Sufi : "Dalam ibadah ada maksiat dalam maksiat ada ibadah."

Sahabat yang dimuliakan,
Carilah ilmu yang dapat menyuluh penyakit-penyakit rohaniahmu kerana pada hatimu itulah, jatuhnya pandangan Allah. Kalau dakwah kamu masih dipenuhi dengan ujub, riyak, takabur dan mazmumah yang lain, nescaya penat lelahmu di atas dunia ini akan menjadi sia-sia.

Ilmu lebih utama dari amal. Imam Al-Ghazali ada menyebut dalam kitab 'Minhajul Abidin', permulaan jalan menuju kepada Allah adalah dengan ilmu. Tetapi mengapa kamu hanya menumpukan kepada ilmu-ilmu syariat dan fikrah sahaja, dan kamu meremehkan ilmu tasauf, sedang ilmu itulah yang akan membawamu mengenal diri dan Tuhanmu, yang mengenalkan kamu kepada kejahatan nafsu dan syaitan serta menjadi cahaya penyuluh kepada kerohanianmu? Dengan kata lain, mengapa kamu tidak bersungguh-sungguh dengan jalan pembersihan jiwa dan penyucian nafsu sehingga kamu terus tertipu dengan kebaikan yang di dalamnya, penuh dengan maksiat kepada Allah SWT?

Ketahuilah, musuhmu yang batin terlebih bahaya dariapada musuhmu yang zahir. Allah tidak akan memandang kepada kehebatan fikrah dan kepetahanmu didepan manusia, tetapi Dia melihat kepada hatimu. Bagaimana kamu mengajak manusia kepada Allah, kalau kamu sendiri sama saja dengan mereka, cuma zahirnya berbeza, sedang pada hakikatnya, hati kalian berada diatas nafsu ammarah, nafsu yang dipenuhi penyakit-penyakit batiniah, cinta dunia dan takut mati.

Sahabat yang dikasihi,
Akhirkata, wahai sahabatku, aku ingatkan diriku dan dirimu, sebutlah nama Allah SWT dengan hakikat yang sebenarnya, dan kembalikanlah dirimu kepada Allah SWT dengan sebenar-benarnya sebelum mengajak manusia lain kembali kepada Allah SWT. Insya Allah, Dia akan kurniakan natijah yang baik bagi setiap amal soleh yang dilakukan.

No comments: