Saturday, July 31, 2010

Persiapa Jiwa Untuk Menyambut Kedatangan Ramadan


Sahabat yang dimuliakan,
Bulan Ramadan bulan yang penoh keberkataan akan tiba beberapa hari lagi. Kita berada di penghujung bulan Sya'ban dan telah melepasi nisfu Sya'ban. Dibulan Sya'ban ini Rasulullah s.a.w menggalakkan umatnya perbanyakkan amalan-amalan sunat sebagai persiapan menyambut kehadiran Ramadan al-Mubarak. Digalakkan sedekah, i'tikaf di masjid, solat malam dam membaca al-Qur'an sebagai persiapan sebelum kehadiran Ramadan.

Rasulullah berdoa yang bermaksud :
"Ya Allah berkati kami (apa yang kami buat) dalam Rejab dan Sya'ban dan sampaikan kami Ramadan."

Ramadan adalah bulan terbaik dalam setahun. Didalamnya kita berpuasa, solat sunat terawih, i'tikaf di masjid, membaca al-Qur'an, sedekah, menjamu untuk berbuka puasa dan mengentai Lailatul Qadar. Setiap saat dalam Ramadan mengandungi jutaan keampunan dan rahmat.

Sesiapa yang terlepas dari memanfaatkan bulan Ramadan dianggap celaka. Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud :
"Celakalah orang yang mendengar namaku disebut tidak berselawat, celakalah mereka yang mendapati kedua ibu bapanya telah tua tetapi tidak berbakti kepada mereka, dan celaka bagi sesiapa yang bertemu dengan Ramadan tetapi tidak mendapat apa-apa daripadanya."

Tidak mungkin setibanya Ramadan kita mampu terus membuat banyak ibadat. Baki beberapa hari lagi ini perlulah kita melatih diri untuk perbanyakkan amalan-amalan sunat, ringan-ringankan tangan bersedekah, membiasakan diri untuk terus solat lima waktu berjemaah, menghadirkan diri setiap majlis-majlis ilmu di masjid atau disurau. Cuba mengurangkan aktiviti-aktivit yang kurang bermanfaat dan di isi dengan program-program yang meningkatkan ilmu dan iman kita kepad Allah s.w.t.

Puasa menjinakkan nafsu atau kehendak dalaman diri kita. Nafsu yang liar menjadi tunggangan syaitan. Jadilah diri itu tempat longgokan kejahatan dan kebutaan. Ia liat dari mentaati Allah, ego terhadap manusia, suka berihat-rihat daripada membuat kebajikan, buta akhirat dan tamakkan dunia.

Semasa Allah hendak mencipta Adam a.s., dicipta-Nya komposisi manusia iaitu akal dan nafsu. Akal dipanggil menghadap, Akal tampil dengan hormat. Dipanggil pula nafsu. Sombong, degil dan tidak menghadap. Dihumban nafsu kedalam Neraka selama 100 tahun. Dipanggil menghadap lagi. Engkar juga. Dihumbankan lagi ke Neraka selam 100 tahun. Dipanggil menghadap, masih engkar. Selepas siksaan 100 tahun ketiga baru ia sudi menghadap Allah.

Betapa degil dan liarnya nafsu. Menurut Imam Ibnu Qayyim al-Jauzi, puasa dapat menyelesaikan penyakit lebih makan dan minum, solat malam dapat mengubati penyakit lebih tidur dan i'tikaf di masjid dapat mengubati penyakit lebih bergaul yang tidak berfaedah.

Oleh itu buatlah persiapan sebaik mungkin di bulan Sya'ban ini sebagi usaha terakhir sebelum kedatangan bulan yang penuh keberkatan dan di khususkan untuk umat Rasulullah s.a.w iaitu bulan Ramadan al-Mubarak.

Pesan Rasulullah s.a.w sebelum tidur :
Rasulullah s.a.w berpesan pada Aisyah r.h yang bermaksud, "Ya Aisyah, jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara, iaitu sebelum khatam al-Qur'an, sebelum membuat para Nabi memberimu syafaat di hari akhirat, sebelum para Muslimin meredhai kamu dan sebelum kau laksanakan haji dan umrah."

Bertanya Aisyah, "Ya Rasulullah, bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika?"

Rasulullah tersenyum dan bersabda maksudnya, "Jika engkau tidur bacalah al- Ikhlas tiga kali seolah-olah kau mengkhatamkan al-Qur'an. Bacalah selawat untukku dan para Nabi sebelum aku, maka kami semua akan memberi syafaat di hari kiamat. Beristighfarlah untuk para Muslimin, maka mereka akan meredhai kamu. Dan banyakkan bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir (subhanaullah,walhamdulill
ah,walaillahailaullah, Allahuakbar), maka seolah-olah kamu telah melaksanakan ibadah haji dan umrah."

Dalam riwayat yang lain sabda Nabi s.a.w kepada Ali bin Abi Thalib dan istrinya ketika mereka hendak tidur, “Maka bacalah tasbih tiga puluh tiga kali, tahmid tiga puluh tiga kali, dan takbir tiga puluh tiga kali” dan dalam riwayat lain “takbirlah tiga puluh empat kali”
(Hadis Riwayat Bukhari).

No comments: