Friday, April 1, 2011

Hadis Tanda Akhir Zaman - Orang Minum Khamar (Arak) dan Menamakannya Bukan Khamar

Bismillahirrahmanirrahim.
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Daripada Abu Malik Al-Asy'ari ra, bahawasanya ia mendengar Rasulullah S.A.W   bersabda maksudnya : " Sesungguhnya ada sebahagian dari umat ku yang akan meminum khamar (arak) dan mereka menamakannya dengan nama yang lain. (Mereka meminum) sambil dialunkan dengan bunyi muzik dan suara artis-artis.. Allah S.W.T akan menenggelamkan mereka ke dalam bumi (dengan gempa) dan Allah S.W.T akan merobah mereka menjadi kera atau maaf".
(Hadis Riwayat Ibnu Majah)

Maksudnya akan ada di kalangan orang Islam ini yang meminum khamar (arak) dan mereka mengatakan bahawa yang diminum itu bukanlah khamar. Ia hanyalah sejenis minuman yang dapat menyegarkan badan atau yang dapat menghilangkan dahaga. Mereka akan memberikan suatu nama kepada minuman ini yang menunjukkan bahawa ia bukan khamar, tetapi sebenarnya ia adalah khamar yang telah diharamkan oleh syarak.

Kemudian, menjadi kelaziman pula, suasana mabuk itu akan disertai dengan alunan muzik dan juga nyanyian artis-artis kenamaan.

Rasulullah S.A.W, menerangkan bahawa golongan ini akan ditimpa gempa bumi atau tubuh badan mereka diubah kepada bentuk kera atau maaf.

Sungguh benar apa yang disabdakan oleh Junjungan Besar Nabi S.A.W ini. Gempa bumi demi gempa bumi yang berlaku di beberapa tempat di dunia ini sebagai seksaan daripada Allah S.W.T dan jikalau golongan ini belum sampai ke peringkat di ubah bentuk badan mereka menjadi kera atau maaf tetapi perangai dan cara hidup mereka sudah banyak menyerupai perangai dan cara hidup kera atau maaf.

No comments: