Monday, December 3, 2012

Kupasan Buku : Dialog Dengan Jin Islam - Siri Kesembilan



Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Dialog Muhammad Isa Daud dengan Mustafa (Jin islam)

MID   :   Sekarang mari kita kembali pada persoalan perjanjian antara tukang sihir dengan jin tadi

JI      :  Cuba lihat , apa yang ada padamu itu?

MID   :  Bagaimana pendapatmu tentang perjanjian ini?

[MID menunjukkan surat perjanjian diantara seorang tukan sihir dengan wakil syaitan yang bernama Asmodeus.]

JI     :  Tulisan yang terdapat di sini adalah tulisan manusia , tetapi copnya cop jin.

Jin tersebut mempermainkan manusia. Cop yang tertera di sini bukan cop perwakilan iblis, bahkan juga bukan cop Ifrit, jenis jin yang paling perkasa. Ia merupakan cop milik jin jahat biasa yang, kalau  aku boleh bertemu dengannya, in syaa Allah , dengan kurnia-Nya. aku boleh membunuhnya.

David Copperfield Ada Buat Perjanjian Dengan Ifrit

MID   :  Dalam hubungan ini, saudaraku, suatu kali aku pernah melihat seorang tukang sihir Amerika bernama David Copperfield di suatu rancangan televisyen, dan dia boleh melakukan begitu dan begini.

JI      :   Apakah pemuda ini yang engkau lihat di kaca televisyenmu, dan bahawa dia boleh bebas dari berbagai trik dan dapat melayang di udara?

MID   :  Ya, ya, dialah orangnya.

JI      :  Orang ini sangat dikenal dikalangan para jin. Dia mempunyai perjanjian dengan salah seorang Ifrit. Ifrit mempunyai pasukan yang ribuan jumlahnya, disamping lima yang kuat-kuat seperti yang telah ku sebutkan dahulu.

MID   :  Sepertinya, sekarang menjadi enam, di samping ratusan ribu pasukannya itu.

JI      : Ya, mereka itulah yang mengangkat Copperfield. Agar dia boleh melayang sedikit di udara, diperlukan ribuan jin untuk mengangkatnya. Sedangkan gadis yang dipotongnya dalam peti itu, adalah jin perempuan yang menampakkan diri sebagai seorang gadis manusia. Dia menghilang, kemudian memperlihatkan dirinya kembali tanpa luka sedikit pun.

Jenis-jenis Sihir

JI   :  Pertama terdapat sejenis sihir yang berkaitan dengan hubungan suami-isteri, yang tidak mengikut sertakan jin. Sihir jenis ini sangat berbahaya. Sebab sihir ini mempengaruhi khayalan pada diri seorang lelaki (suami) dan isteri bahawa masing-masing tidak mempunyai organ tubuh, atau wujud, tetap tidak berfungsi sama sekali.

Jenis yang kedua adalah sihir yang melibatkan jin untuk menguasai seorang dengan menimbulkan perkaitan dalam otak manusia yang di sebut "Asosiasi Kelima"

MID   : Bagaimana mengubatinya?

JI      :  Untuk sihir jenis pertama ada ubatnya sendiri, dan untuk jenis kedua ada ubatnya sendiri pula. Untuk pertama, sihir tersebut mesti dicabut dan dibakar. Atau, kalau tidak boleh dicabut, kita memohon kepada Allah agar ia hilang. Sedangkan untuk jenis yang kedua, maka jin yang menyebabkan timbulnya kekacauan itu mesti diusir dengan memperhatikan aspek-aspek khusus yang berkaitan dengan kelamin.

MID   :  Bagaimana kita boleh membezakan orang yang tersihir dengan orang yang kemasukkan jin?

JI       :  Orang yang tersihir, biasanya, mengeluarkan sesuatu yang tertentu yang datang secara tiba-tiba, misalnya dia tiba-tiba membenci isterinya, padahal sebelumnya dia begitu mencintainya. Kebencian itu muncul tanpa sebab-sebab yang jelas. Atau, dia mengeluh kerana rasa sakit pada seluruh anggota tubuhnya yang datang tiba-tiba. Yang disebut terakhir ini, lazimnya, merupakan sihir yang disertai keterlibatan jin. Jin jenis ini adalah jenis jin yang merbahaya.

Sedangkan orang yang kemasukkan jin ada dua jenis :

1. Kalau tidak tiba-tiba menyendiri, pasti masih bergaul ditengah orang ramai, namun mengamuk dan melakukan kejahatan. Engkau dapat dengan mudah melihat perubahan wajahnya dari masa kemasa, kadang-kadang merah dan kadang-kadang hitam. Perubahan warna itu kadang-kadang terjadi hanya pada sebahagian wajahnya. 

Di samping itu, seringkali pula disertai mimpi-mimpi yang menakutkan, bahkan bertentangan, misalnya dia merasa jatuh dari tempat yang tinggi tetapi terlihat begitu takut dan kesakitan. Atau mengigau dengan ucapan perkataan-perkataan yang tidak kaharuan.

Tetapi , bagaimanapun egkau boleh mengetahui adanya sihir atau atau kesurupan dengan cara menguji si sakit.

MID  :  Bagaimana caranya?

JI      :  Cara-caranya adalah seperti berikut :

Membaca ayat-ayat dibawah ditapak tanganmu :

1. Baca surah Ibrahim ayat 42-52 

2. Baca surah al-Mukminun ayat 98-118

3. Baca surah al-Falaq ayat 1-5.

4. Baca surah an-Nas ayat 1-6

Ketika membaca ayat-ayat di atas , letakkan mulutmu di telapak tangan kananmu, sehingga nafasmu atau sebahgian dari ludahmu mengenainya. Kemudian hulurkan tapak tangan kananmu itu di depan mata si sakit, dan mintalah dia melihatnya. Kalau dia sama sekali tidak boleh melihatnya, atau matanya menjadi silau atau nanar, atau dia melihat tapak tanganmu berwarna sangat merah atau hitam, atau dia melihat banyak salib di telapak tanganmu, atau tiba-tiba kepalanya terasa sangat pening, atau dia menunjukkan suatu gejala yang muncul secara tiba-tiba, maka dia , tidak diragukan, terkena sihir atau kesurupan atau kedua-duanya sekali.

[CATATAN : Sebaik-baiknya, usahakan dia sendiri yang membacanya ayat-ayat diatas. Kalau si sakit tidak boleh membaca sendiri maka kalian boleh bacakan ditapak tangan kalian dan hulurkan tangan kanan kalian di depan mata si sakit minta dia melihatnya.]

MID    :  Lalu bagaimana mengubati orang yang terkena sihir?

JI        :  Yang paling baik untuk dilakukan adalah mencabut sihir itu, kemudian menghancurkannya dan membakarnya.. Saya pernah lakukan dengan mencabut sihir di Alexandria Mesir yang dilemparkan ke laut 12 tahun lalu, yang dimaksudkan untuk menghalang dua orang gadis untuk berkahwin. Dengan cara itu , alhamdulillah, dengan izin Allah kedua-dua gadis tersebut telah pulih sepenuhnya.

MID   :  Kalau tidak boleh apa pengubatan ayat-ayat Qurannya?

JI       :  Atas anugerah Allah, sangat banyak. Yang paling terkenal dan dapat menghilangkan bahayanya yakni yang berurusan dengan sihir berurusan dengan hubungan suami-isteri :

1. Ambil tujuh helai sirih hijau atau daun teratai. Tumbuk dengan batu, besi atau apa saja sehingga lumat (boleh juga guna alat penghancur letrik - blinder)

2. Masuk tumbukan daun sirih atau daun teratai itu dalam satu mangkuk besar. Isi dengan air secukupnya untuk minum dan mandi seluruh badan.

3. Letakkan telapak tangan kananmu pada air yang sudah diisi tumbukan daun sirih.

4. Sentuhkan bibirmu pada mangkuk, sehingga nafas atau sebahagian dari ludahmu mengenainya.

5. Bacakan ayat-ayat berikut :

a. Baca Ayat Kursi. (Surah al-Baqarah ayat 255)

b. Bacakan Surah al-Kafirun.

c. Baca Surah al-Ikhlas.

d. Baca Surah al-Falaq.

e. Baca Surah an- Nas.

(Ayat-ayat dibawah adalah ayat penawar sihir)

f. Baca Surah al-A'raf ayat 117-119.

g. Baca Surah Yunus ayat 79-82.

h. Baca Surah Thaha ayat 65-69.

Setelah dijampi dengan ayat-ayat al-Quran di atas air itu diminumkan kepada si sakit, kemudian mandikan ia dengannya. Ulangi seminggu sekali dan sesudah itu in syaa Allah , sihir itu tidak akan ada lagi.

[Yakinlah kepada Allah SWT bahawasanya hanya Dia sahaja yang akan menyembuhkan segala penyakit termasuk penyakit disebabkan sihir hasil perbuatan jin dan syaitan]

Kenapa Jin Boleh Merasuk Kedalam Diri Manusia?

MID    :  Apa yang menyebabkan jin dapat menguasai manusia?

JI       :  Sebabnya sangat banyak. 

1. Yang paling banyak adalah kerana rosaknya manusia itu sendiri. Seorang muslim yang lalai dari mengingati Allah, atau melakukan hal-hal yang dilarang Allah, bererti mendekatkan diri untuk dikuasai syaitan, jin jahat (kafir) dan Ifrit.

Sebab lainnya, barangkali, adalah kejahatan yang dilakukan oleh seseorang terhadap jin , tentu saja, dia lakukan tanpa sengaja. Misalnya :

2. Menjatuhkan suatu barang yang berat di suatu tempat yang ada jinnya, tanpa menyebut nama Allah atau,

3. Menuangkan air panas, tanpa menyebut nama Allah, yang boleh sahaja menyebabkan kematian anak-anak jin atau syaitan. 

4. Dan begitu terbuka kesempatan, kerana seseorang lalai dari zikir kepada Allah, maka syaitan atau jin menguasai (memasuki) dirinya. 

5. Boleh jadi kerana adanya jin lelaki yang jatuh cinta pada seorang perempuan. Yang ini, biasanya terjadi pada kaum wanita pesolek atau wanita yang suka keluar rumah untuk memperlihatkan kecantikannya. 

Aku sampaikan kepadamu dua perkara penting iaitu :

Pertama : Tentang wanita yang menggunakan cat kuku (kutek) pada kukunya sehingga menghalang air wuduk. Ketika suaminya menggaulinya, lalu dia mandi wajib, maka mandi wajibnya tidak berguna (tak sah kerana tidak menghilangkan hadas besarnya). Kerana itu , jika dia keluar rumah, sebenarnya dia masih dalam keadaan junub. Syaitan dan jin, senang memasuki orang yang seperti ini, tanpa wanita itu sendiri menyedarinya

Kedua : Ketika wanita berada dalam keadaan yang sangat sedih atau sangat gembira yang merupakan pintu yang sangat mudah dimasuki jin atau syaitan.

[Peringatan untuk wanita yang suka bersolek dan bermake up, kalian cukup berisiko tinggi untuk di masuki jin atau syaitan ketika kalian keluar rumah . Rasulullah SAW bersabda maksudnya :  “….Seseorang wanita apabila memakai bau-bauan, kemudian melewati (melintasi) di hadapan orang ramai dalam sesuatu majlis (yang ada lelaki dan bukan muhram dengannya), maka wanita itu dikira sama (dosanya) dengan zina” (Hadis Riwayat Ahmad dan al-Tarmizi) ]

Mengusir Atau Membunuh Jin

MID  :  Bagaimana caranya mengusir jin atau membunuhnya bila dia betul-betul jahat dan membangkang?

JI       :  Orang yang berusaha mengusir atau membunuh jin, tidak boleh tidak , haruslah orang yang betul-betul bertakwa kepada Allah SWT, percaya akan pertolongan-Nya, selalu mematuhi ketentuan-Nya, dan selalu dalam keadaan berwuduk. Hendaknya dia menyingkirkan segala macam gambar atau patung dari tempat dia melakukan pengubatan.

Sebab gambar-gambar dan patung-patung itu memiliki daya tarik yang kuat bagi jin. Jika si sakit seorang wanita, maka hendaklah dia memintanya berwuduk, lalu berbaring, dengan kedua kakinya ditutupi semacam selimut. Sebagai usaha berhati-hati, hendaknya dia meletakkan mushaf di atas kepala si sakit tepat ke arah pandangan matanya, sehingga jin tidak keluar dari tubuhnya lalu menghalangi pandangan matanya. Ada baiknya jika diletakkan mushaf di antara pusat dan auratnya (mushaf tersebut dipegang di atas badannya). 

Selanjutnya dia hendaklah meminta kepada salah seorang yang soleh untuk memegang hujung tapak kaki kirinya atau telapak kaki kanan dan kirinya jika diperkirakan jinnya lebih dari satu, atau jinnya mengaku beragama Islam dan mengatakan bahawa dia jin sufi, yang merupakan jenis jin sangat merbahaya. Kemungkinan besar, jin jenis ini adalah jin yang sangat mudah menerima kebenaran Islam dan sedia keluar dari tubuh si sakit kerana tunduk atau perintah Allah

Dari sinilah dimulai usaha pengubatan. Orang yang melakukan pengubatan, hendaknya melatakkan tangan kanannya di atas kepada si sakit, lalu membaca ditelinga kanannya ayat-ayat berikut :

Pertama : Surah al-Fatihah

Kedua : Surah al-Baqarah (Surah al-Baqarah ayat 1-4)

Ketiga : Ayat Kursi . (Surah al-Baqarah ayat 257)

Keempat : Surah al-Baqarah ayat 284-286 (empat ayat di bahagian akhir surah al-Baqarah.

Kelima : Surah Ali-Imran ayat 1-9

Keenam : Surah Ali Imran ayat 18-19

Ketujuh : Surah an-Nisa' ayat 115-121.

Kelapan : Surah al-A'raf ayat 54-55.

Kesembilan : Surah al-Mukminun ayat 115-118

Kesepuluh : Surah Yasin ayat 1-12

Kesebelas  : Surah ash-Shaffat ayat 1-10.

Kedua belas : Surah Ghafir ayat 1-3.

Ketiga belas : Surah ar-Rahman ayat 1-16

Keempat belas  :  Surah al-Hasyr ayat 21-24.

Kelima belas : Surah al-Hadid ayat 1-6.

Keenam belas : Surah al-Jin ayat 1-3.

Ketujuh belas : Surah az-Zalzalah

Kelapan belas : Surah al-Qariah.

Kesembilan belas  : Surah al-Humazah

Kedua puluh : Surah al-Fil.

Kedua puluh satu : Surah al-Kafirun

Kedua puluh dua  : Surah al-Lahhab.

Kedua puluh tiga  : Surah al-Ikhlas.

Kedua puluh empat : Surah al-Falaq

Kedua puluh lima  :  Surah an-Nas.

Di tengah-tengah bacaanmu itu, engkau boleh memohonkan kutukan Allah untuknya, 'Aku mengutukmu (jin yang ada dalam tubuh pesakit) dengan kutukan Allah yang sempurna.' 

Atau mengajaknya berbicara. Kalau jin tersebut kuat maka dia akan mahu berbicara. Tetapi kalau lemah, dia akan berdiam saja. Kalau dia mahu berbicara, ajaklah dia masuk Islam. Mudah-mudahan melalui dirimu, Allah memberi petunjuk kepadanya. Tetapi kalau dia bertahan dengan kekafirannya, maka diharapkan engkau tidak saja membunuhnya. 

Ingatlah firman Allah SWT yang bermaksud, "Tidak ada paksaan dalam memasuki agama Islam." (Surah al-Baqarah ayat 256)

Biasanya jin tersebut akan meminta izin kepadamu untuk keluar. Kalau sudah begitu katakan kepadanya, " Keluarlah dari ibu jari kaki sebelah kiri" kemudian ambil minyak wangi, dan urutlah ibu jari kaki sebelah kiri itu sebanyak 3 atau 4 kali, agar dia keluar dari pintu yang engkau bukakan melalui urutan tersebut, sesudah dia berjanji untuk tidak mengulangi kezalimannya.

MID    :   Kalau ada jin degil dan lemah, sehingga tidak boleh berbicara, bagaimana saya boleh tahu bahawa dia telah keluar, khususnya ketika engkau tidak lagi menyertaiku sesudah menyembuhkan orang yang kesurupan di Zam-zam nanti?

JI    :  Mudah, in syaa Allah. Ulangi bacaan-bacaan di atas. Kalau si sakit sekali lagi merasakan kesakitan atau pening, sesak nafas atau lehernya tercekik, atau lumpuh pada bahagiaan anggota tubuhnya, atau ketika sekujur tubuhnya menunjukkan kejang-kejang, atau engkau melihat dia berusaha menutupkan jari-jarinya pada matanya, maka cegahlah dia melakukan hal itu. Sebab, yang demikian itu merupakan was-was yang dibuat jin tersebut dari dalam dirinya agar jin tersebut boleh menutupi matanya.

Semuanya itu merupakan bukti bahawa jin ada dalam tubuhnya, dan bahawasanya dia telah berdusta. Tiba di situ engkau boleh mengusirnya dengan mengambil segelas air. Letakkan bibirmu di gelas, lalu baca ayat Kursi, sepuluh ayat pertama surah Ash-Shaffat, Al-Falaq dan An-Nas, lalu minumkan air itu kepada si sakit. Segera ulangi mengambil air dan membacakan ayat-ayat tersebut beberapa kali, lalu minumkan kepadanya satu gelas air yang bercampur dengan garam, agar jin yang mengeram dalam perutnya dapat dimuntahkan. Kalau si sakit tidak dapat muntah, tapi jarang terjadi, maka jin tersebut akan keluar ketika si sakit buang hajat di tandas.

Bersambung....

(Di petik daripada buku : Dialog Dengan Jin Islam - tulisan Muhammad Isa Daud)


   








No comments: