Friday, October 23, 2009

Hati Yang Khusyuk Dengan Allah

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
 
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Ada tiga perkara yang wajib diperhatikan oleh setiap mukmin iaitu melaksanakan segala perintah Allah SWT, menjauhi diri dari segala yang haram dan reda dengan hukum-hukum atau ketentuan Allah SWT. Ketiga perkara ini jangan sampai tidak ada pada diri kalian, dan kalian harus memikirkan perkara ini dan pastikan ianya terlaksana dalam kehidupan.

Ikutilah dengan ikhlas jalan dakwah dan tarbiah yang dilalui oleh Nabi Muhammad SAW. dan jangan merubah jalan itu. Patuhlah kepada Allah dan Rasul-Nya, jangan sekali-kali buat derhaka. BerTauhidlah kepada Allah SWT dan jangan menyekutukan-Nya. Allah SWT itu Maha Suci dan tidak mempunyai sifat-sifat tercela atau kekurangan. Jangan ragu-ragu terhadap kebenaran Allah SWT. Bersabarlah dan berpegang teguhlah kepada-Nya. Berdoalah kepada-Nya dan tunggulah dengan sabar hasil dari doa kamu itu. Bersatu-padulah di dalam mentaati Allah SWT dan jangan berpecah-belah. Saling mencintailah di antara sesama muslim dan jangan saling mendengki. Hindarilah diri kalian dari noda dan dosa.

Hiasilah diri kalian dengan ketaatan kepada Allah SWT. Janganlah menjauhkan diri dari Allah dan jangan lupa kepada-Nya. Jangan lalai untuk bertaubat kepada-Nya dan kembali kepada-Nya. Jangan jemu untuk memohon ampun kepada Allah SWT siang dan malam hari. Mudah-mudahan kalian diberi rahmat dan dilindungi oleh-Nya dari merbahaya dan azab neraka, diberi kehidupan yang berbahagia didalam syurga. Orang-orang mukmin yang beriman dan bertakwa dan mengerjakan amal soleh akan menikmati kebahagiaan dan kesentosaan yang abadi di syurga beserta para Nabi, orang-orang shiddiq, para syuhada dan orang-orang soleh dan mereka kekal di dalamnya.

Sahabat yang dimuliakan,
Orang-orang mukmin perlu bersabar di atas ujian dari Allah SWT. Ujian Allah SWT datang didalam berbagai bentuk. Ada ujian berbentuk kekurangan harta, pengangguran, kegagalan dalam perniagaan, kemiskinan atau kefakiran. Ada ujian berbentuk penyakit yang dihadapi, telah berusaha untuk mencari penawarnya tetapi belum bertemu lagi. Ada ujian berbentuk kekayaan, memiliki harta yang melimpah ruah tetapi tidak bahagia di dalam keluarga dan perkahwinan. Ada ujian tidak bertemu jodoh walaupun telah meningkat usia, sentiasa gagal dalam mencari pasangan yang sesuai.

Semua ujian dan dugaan tersebut perlu dihadapi dengan hati yang sabar dan sentiasa bertawkal kepada Allah SWT. Mohonlah pertolongan Allah SWT melalui solat hajat, berdoa, bermunajat dan menyerahkan diri dengan penuh harapan dan kecemasan terhadap Allah SWT. Semoga Allah SWT kabulkan segala permintaan dan doa kalian.

Serahkanlah diri kalian kepada Allah SWT seperti seorang bayi yang berada dipangkuan ibunya, ia tidak ada daya upaya melainkan mengharapkan kasih sayang dan bantuan ibunya. Begitu juga kita dengan Allah SWT, yakinilah kepada Allah SWT dan sentiasa baik sangka dengan Allah SWT, sesungguhnya sesuatu yang berlaku ada hikmahnya yang tersembunyi yang tidak dapat diketahui oleh manusia. Tanamlah dalam hati tentang Tauhid (ke-Esaan Allah), segala peristiwa yang berlaku, di lautan dan di daratan semuanya di dalam penyusunan dan ilmu Allah SWT.

Sahabat yang dikasihi,
Bagi hati mukmin yang telah terpaut dengan Allah SWT, sentiasa membaca Al-Quran kerana dengan membaca Al-Quran dia merasai seolah-olah dia sedang berkomunikasi dengan Allah SWT dan dia sedang menerima arahan Allah SWT. Dia perbanyakkan solat tahajud kerana dengan solat dia juga merasai seolah-olah dia melihat dan berkata-kata dengan Allah SWT dan mencurahkan segala rasa hatinya, dari sinilah dia akan melahirkan khusyuk dalam solatnya.

Kebaikan orang mukmin ada dua, pertama, apabila mendapat kebaikan dan rezeki dia bersyukur dan kedua apabila ditimpa musibah dia bersabar dan meyakini bahawa Allah SWT hendak meningkatkan ketakwaan kepada-Nya.

No comments: