Saturday, October 24, 2009

Murtad Jangan di Pandang Sebelah Mata

 Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
 
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Sejak lebih seribu tahun yang lalu, berbagai-bagai usaha telah dilakukan oleh musuh-musuh Islam bagi menghalang perkembangan Islam. Setelah gagal, usaha itu ditumpukan dengan merosakkan akidah orang Islam dan memberikan pelbagai tanggapan negatif terhadap ajaran Islam. Selain itu usaha juga dibuat untuk melemahkan kekuatan dan kebangkitan Islam sebagai satu kuasa baru dunia. Ini dilakukan dengan memecahbelahkan perpaduan dan kesatuan umat Islam sehingga mencetuskan perbalahan, pergaduhan serta peperangan yang tidak kunjung padam. 

Semua ini adalah dalang ada yang merancangnya. Tangan halus di sebalik pergolakan itu tidak lain ialah orang Yahudi dan Nasrani. Sebagaimana yang disebut dalam Al-Quran surah Al-Baqarah ayat 120, firman Allah SWT yang bermaksud :
"Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikut agama mereka. Katakanlah :'dan sesungguhnya jika kamu mengikut kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu. Maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolongmu'."

Kedua-dua golongan itu tidak akan reda sehingga umat Islam mengikut cara hidup mereka. Salah satunya ialah dengan memurtadkan orang Islam melalui penjajahan pemikiran, budaya dan fizikal dalam bentuk yang baru.

Orang Yahudi (gerakan Zionis) menggunakan badan kebajikan atas nama Pertubuhan Freemason, sukan, hiburan,Lion Club dan badan bukan kerajaan (NGO). Gerakan ini cukup teratur dan mempunyai matlamat jangka masa panjang untuk menghancurkan umat Islam menggunakan apa sahaja cara. Pada mereka matlamat boleh menghalalkan cara.

Gerakan Kristian juga memainkan peranan yang cukup aktif. Mereka memurtadkan orang Islam dengan cara diplomasi dan tektik lemah lembut yang digunakan oleh para mubalignya. Pusat dakwah mereka untuk orang-orang melayu adalah berpusat di Singapura, kerana di Singapura dibenarkan kebebasan beragama dan terdapat Persatuan Melayu Kristian berdaftar secara resmi dengan kerajaan Singapura. Disini telah dilatih beribu-ribu Paderi Melayu untuk menjadi mubalignya untuk kawasan Asia Tenggara (Singapura, Malaysia, Indonesia dan Brunei).

Agama Hindu juga berperanan mempengaruhi umat Islam terutama dikalangan India Muslim untuk mengajak gadis-gadis Islam kepada agama mereka. Oleh kerana pengaruh filem Bollywood telah bertapak lama di dalam masyarakat Islam maka tidak hairanlah kalau ianya menjadi faktor penting boleh mempengaruhi akidah umat Islam.

Pada kita membincangkan mengenai gerakan agama lain, kita jangan lupa tentang usaha yang dilakukan oleh golongan munafik untuk memurtadkan orang Islam dengan menyebarkan pelbagai ajaran yang menyeleweng daripada Islam. Kemunculan ratusan ajaran sesat seharusnya menyedarkan kita bahawa kedudukan akidah umat Islam benar-benar berada didalam keadaan terancam. Baru-baru ini kita dikejutkan dengan Ajaran Ayahpin yang menganggap dia sama seperti 'tuhan' dan Ajaran Kahar yang mendakwa sebagai rasul melayu. Yang menjadi kehairanan kita ajaran yang songsang ini pun masih ada orang yang sanggup menjadi pengikut mereka.

Sahabat yang dimuliakan,
Di dalam Al-Quran, Allah SWT. telah menyebut tentang murtad. Firman Allah SWT. yang bermaksud : "..Barangsiapa yang murtad di antara kamu dari agamanya lalu dia mati dalam kekafiran, maka mereka itulah yang sia-sia amalannya di dunia dan di akhirat dan mereka itulah penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya."
(Surah Al-Baqarah ayat 217)

Hukum asal bagi orang yang murtad ialah dibunuh. Ini berdasarkan kepada hujah dan dalil hadis Nabi SAW. yang bermaksud, "Sesiapa yang menukar agamanya (murtad) maka bunuhlah dia." Hukum bunuh ini wajib dikenakan kepada semua penjenayah murtad samaada lelaki ataupun perempuan, tua ataupun muda tanpa sebarang perbedzaan. Sebelum hukuman dijalankan mereka yang murtad masih diberi peluang beberapa hari untuk bertaubat dan kembali kepada akidah dan ajaran Islam.

Menurut fakta yang dibentangkan Mufti Perak, Tan Seri Harussani Zakaria dengan bilangan 100,000 orang Melayu menukar agama, sesuatu yang cukup serius lagi mencabar.

Dibawah ini dinyatakan beberapa contoh kes murtad yang berlaku keatas umat Islam :

1. Aisyah binti Bukhari (Pontian, Johor) menukar kepada agama Kristian dan dilarikan ke Vatican (Pusat Pentadbiran Kristian Katolik) berkahwin dengan pemuda kristian.

2. Hartini binti Kamarudin (Kampar Perak) bertukar nama menjadi Nivashiny (menganut agama Hindu) berkahwin dengan pemuda hindu bernama Rajeswaran.

3. Norfazilah binti Abd Aziz (Seremban, N.Sembilan) menukar kepada agama hindu dan telah berkahwin dengan pemuda hindu.

4. Siti Salam binti Md. Yasin (Ulu Tiram Johor) menukar agama kepada agama hindu, dan berkahwin dengan pemuda hindu.

5. Azlina binti Jailani (Banting, Selangor) bertukar kepada agama Kristian dengan menukar namanya Lina Joy. Kes ini mengemparkan umat Islam kerana beliau berani membawa kesnya ke mahkamah untuk mengistiharkan bahawa dia bukan lagi wanita Islam dan ingin menukar status agama dalam maykadnya, tetapi beliau gagal kerana kes melibatkan agama mesti di rujuk kepada Mahkamah Syariah.

Oleh kerana kes murtad telah menjadi seperti barah dalam masyarakat kita maka setiap pihak samaada pemerentah, pihak berkuasa agama Islam, mufti-mufti, para pendakwah, ahli-ahli politik beragama Islam dan setiap individu muslim perlulah mengambil langkah proaktif untuk menyelamatkan akidah umat Islam dari diceroboh oleh agama lain.

Pusat-pusat dakwah dan NGO Islam dan perlu bekerjasama dan saling bantu membantu tanpa mengira fahaman politik, untuk memberi kefahaman dan kesedaran Islam di semua peringkat umat Islam supaya mereka tidak terpengaruh dengan ajaran agama lain dan ajaran sesat dan kembali memahami dan memperaktikkan Islam sebagai satu cara hidup.

(Artikal ini dipetik dari buku tulisan Saudara Baru Ann Wan Seng dalam bukunya bertajuk "Murtad Jangan Pandang Sebelah Mata")

No comments: